Regulamin klas wojskowych

Historia żeglugi i wielkie odkrycia

Prehistoryczne plemiona myśliwych – zbieraczy szybko dostrzegły, że rzeki i morza mogą przynosić znaczne korzyści. Łowienie ryb jako uzupełnienie zasobów żywnościowych, spławianie wodą wszystkiego czego nie sposób było transportować lądem to wielkie atuty, które ułatwiały życie. Z tego powodu ludzie zwykli zakładać swoje pierwsze stałe siedziby nad wodą lub w jej pobliżu. Przez tysiące lat środki wykorzystywania zasobów lądowych i wodnych ulegały stopniowemu ulepszaniu.
Jeszcze w czasach starożytnych wypracowano skuteczne metody żeglugi przybrzeżnej, a nawet morskiej. Przykładem mogą być Fenicjanie, Grecy, Egipcjanie (Akwen Morza Śródziemnego), a na Dalekim Wschodzie Chińczycy, Japończycy
i Koreańczycy. Stan wiedzy i wyposażenie jednostek nie pozwalały jednak na regularne i transoceaniczne przedsięwzięcia. Sytuacja uległa radykalnej zmianie po wynalezieniu i udoskonaleniu kompasu, kartografii, oraz metod nawigacji pozwalających na określanie własnego położenia na morzu i bezpieczny powrót do domu. Wykorzystanie Gwiazdy Polarnej a następnie Słońca dla celów nawigacji stanowiły impuls dla realizacji marzeń ludzi późnego Średniowiecza i Renesansu. W Europie powstała potrzeba odnalezienia bliższej i dogodniejszej drogi do bogactw w krajach Dalekiego Wschodu, oraz przekonanie, że za Wielką Wodą muszą znajdować się nieznane i bogate krainy. Szybko znaleźli się śmiałkowie gotowi wyruszyć poza linię horyzontu w poszukiwaniu sławy, zaszczytów i bogactwa. I tak pod koniec XV wieku zaczęła się era Wielkich Okryć Geograficznych.
W naszym magazynie omówimy kilka wypraw, które przeszły do historii i stanowiły początek nowej cywilizacji.

Sławni Polacy na morzu

Od dnia odzyskania niepodległości w 1918 roku, Polska zaistniała na morzach i oceanach. Stało się to głównie dzięki grupie wielkich patriotów i marynarzy, którzy całą swoją wiedzę i energię poświęcili odrodzonej Ojczyźnie. Nie sposób dzisiaj ustalić rankingu na podstawie zasług, ale należy bezwzględnie wymienić nazwiska Tych, którzy na przeszli do historii jako współtwórcy polskiego morza. Poniższe krótkie noty biograficzne niech będą wyrazem naszego szacunku i pamięci.

  1. Kpt. Ż.W. Konstanty Maciejewicz
  2. Kpt. Ż.W. Antoni Ledóchowski
  3. Kpt. Ż.W. Karol Olgierd Borchardt
  4. Kpt. Ż.W. Mamert Stankiewicz
  5. Gen. Bryg. Mariusz Zaruski

Powyższa krótka lista pozostaje otwarta, albowiem bardzo wielu ludzi morza zasługuje na to, aby ich nazwiska znalazły się w naszym magazynie. Uznaliśmy jednak, że tak powinien wyglądać dobry początek tej strony.

W tym miejscu nie sposób pominąć Przyjaciela naszej szkoły Kpt. Ż.W. Wiktora Czappa. Poniżej zamieszczamy artykuł P. Marka Klasy z serwisu Kuriera Szczecińskiego Jemu poświęcony.

Kpt ZW Wiktor Czapp

Z góry dziękujemy wszystkim gościom niniejszej strony za sugestie rozszerzenia naszej listy.

 

 

Największe katastrofy morskie

Jeszcze w prehistorycznych czasach nasi prymitywni praprzodkowie rozumieli, że transport drogą wodną jest konieczny. Świadczą o tym znajdowane przez archeologów pozostałości łodzi i statków sprzed wielu tysięcy lat. Pierwsze ośrodki ludzkiej cywilizacji zawsze rozwijały się nad morzami lub brzegami rzek mającymi ujście w morzu. Transport drogą wodną był czynnikiem pozwalającym na wymianę handlową co sprzyjało rozwojowi i bogaceniu się. Ludzie szybko pojęli, że morze nie tylko sprzyja realizacji celów, ale potrafi być śmiertelnie niebezpieczne. Żegluga zawsze związana była z ryzykiem utraty życia, a morskie podróże stanowiły wyzwanie dla śmiałków. Wielu dzielnych żeglarzy nie wracało ze swoich podróży ulegając potędze żywiołu. Do dnia dzisiejszego praca na morzu uważana jest za niebezpieczną. Tak jak tysiące lat temu, tak i teraz morze bezlitośnie wykorzystuje ludzkie błędy i słabości. Wielu marynarzy traci życie w katastrofach nowoczesnych statków. Główne przyczyny wypadków tkwią niestety w ludzkich błędach. Dwie drogi uznano jako najskuteczniejsze w zapobieganiu tragediom na morzu. Podnoszenie kwalifikacji załóg poprzez doskonalenie metod kształcenia oraz wnikliwą analizę niepożądanych zdarzeń celem określania wniosków i zaleceń prewencyjnych. Wnikliwe badanie każdego wypadku na morzu powinno służyć wszystkim ludziom morza. Nasz magazynowy kącik poświęcony katastrofom morskim nie ma na celu szerzenia niezdrowych sensacji żerujących na ludzkim nieszczęściu, ale propagowanie wątku prewencyjnego, co przystoi w szkole o morskim profilu. Wszystkie opisywane zdarzenia oparte będą na oficjalnych i rzetelnych materiałach źródłowych zgodnie z zasadą ‘ku pamięci tych którzy odeszli i żywym ku przestrodze’.

Magazyn morski

statek_menu Image Map

Witamy serdecznie w Magazynie morskim wszystkich, którzy odwiedzili nas z ciekawości, zainteresowania tematyka morską, lub po prostu przez przypadek.

Zapraszamy do środka i wierzmy, że każdy znajdzie tu coś ciekawego dla siebie. 

Z góry dziękujemy za wszelkie uwagi i życzenia, które można kierować na adres naszego naczelnego redaktora

Kpt. Żeglugi Wielkiej Mariana Otawy: motawa(at)zcemip.edu.pl 

Miło nam będzie jeśli redagować będziecie nasz magazyn wspólnie z nami. Zapraszamy 

 

 

 

- Technikum Morskie i Politechnicznej -

- Branżowa Szkoła I stopnia -

- LO dla Dorosłych - Szkoła Policealna dla Dorosłych -

KONTAKT: 71-699 Szczecin, ul. Hoża 6, tel. 91-44-20-933 fax.: 91-44-20-516 e-mail: sekretariat@zce.szczecin.pl