wdzr

PROGRAM ZAJĘĆ „WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE” DLA KLAS I - III technikum

Wstęp

Wchodzenie w dorosłość to dla młodych ludzi czas podejmowania ważnych wyborów związanych ze swoją najbliższą przyszłością zarówno edukacyjną, jak i zawodową i rodzinną. Kształtowanie się tożsamości oraz pojawiające się nowe dla młodych ludzi wyzwania stwarzają potrzebę rozwoju ich wiedzy i umiejętności, w zakresie radzenia sobie w zupełnie nowej dla nich sytuacji. Program zajęć „ Wychowanie do życia w rodzinie” dla klas technikum odpowiada na potrzebę wsparcia młodych ludzi w procesie wchodzenia w dorosłość.

Cele ogólne programu

  1. Rozwój umiejętności rozumienia i rozwiązywania problemów związanych z okresem dorastania i wchodzenia w dorosłość.
  2. Pogłębienie wiedzy młodych ludzi dotyczącej planowania i tworzenia rodziny oraz ról małżeńskich i rodzicielskich z nią związanych.
  3. Wzrost wiedzy młodych ludzi w zakresie rozwoju fizycznego, społecznego, poznawczego i emocjonalnego człowieka na różnych etapach życia.
  4. Wzrost świadomości młodych ludzi w zakresie zagrożeń wieku dorastania. Profilaktyka zachowań ryzykownych.
  5. Rozwój umiejętności społecznych związanych z budowaniem trwałych relacji i życiem rodzinnym.
  6. Kształtowanie postaw prozdrowotnych, prospołecznych i prorodzinnych.
  7.  Pogłębienie wiedzy młodych ludzi w zakresie zasad postępowania w sferze ludzkiej płciowości i płodności.

Przebieg zajęć

Zajęcia realizowane będą w formie warsztatowej. Na przebieg zajęć składa się cykl zadań i ćwiczeń, wykonywanych przez uczestników indywidualnie lub zespołowo, których wyniki są przedstawiane i konfrontowane na forum grupy. Tematy zajęć realizowane są w kolejności odpowiadającej potrzebom i możliwością danej grupy. Część zajęć prowadzona będzie z podziałem na chłopców i dziewczęta. Liczba tych zajęć oraz realizowane podczas ich trwania tematy zależne będą od potrzeb danej grupy.

Tematy realizowane w klasach I - III

Klasa I

  1. Komunikacja interpersonalna: • budowanie więzi osobowych: koleżeństwo, przyjaźń, • komunikacja werbalna i niewerbalna oraz jej znaczenie w relacjach interpersonalnych, • cztery płaszczyzny komunikatu, • bariery komunikacyjne, • czynniki wpływające na efektywność komunikacji.
  2. Dorastanie. Poszukiwanie własnej tożsamości: • kryteria dojrzałości psychicznej, społecznej i duchowej, • psychiczna autonomia i poczucie odrębności, • samoświadomość i samoakceptacja, • odpowiedzialność za własny rozwój i samowychowanie, • hierarchia wartości, motywacja dokonywanych wyborów.
  3. Emocje i uczucia: • fizjologia procesów emocjonalnych, • rodzaje emocji i uczuć, • wpływ uczuć na działanie, • inteligencja emocjonalna. Człowiek istotą płciową: • kryteria płciowości, • cele płciowości, • kobiecość – męskość, różnice i komplementarność, • stereotypy płci, • partnerstwo, parytet płci.
  4. Pierwsze zauroczenia i fascynacje: • zakochanie a miłość, • subiektywna ocena, idealizacja drugiej osoby, • spotkania i rozstania, • dorastanie do miłości.
  5. Integracja seksualna. Dojrzała płciowość: • dojrzałość sfery biologicznej, intelektualnej, emocjonalnej i duchowej, • zaangażowanie we własną integrację seksualną, • etapy integracji seksualnej, • trudności w integracji seksualnej.
  6. Inicjacja seksualna: • współczesna kultura i wzorce medialne ludzkiej seksualności, • przyczyny przedwczesnej inicjacji seksualnej, • presja seksualna, • skutki przedwczesnej inicjacji seksualnej, • przemoc seksualna i przemoc domowa, • czynniki sprzyjające tworzeniu satysfakcjonującej więzi między mężczyzną a kobietą.
  7. Uzależnienia behawioralne: • choroby cywilizacyjne, • osoba uzależniona a dojrzała, • fonoholizm, • uzależnienie od internetu, • uzależnienie od gier komputerowych.
  8.  Uzależnienia chemiczne: • przyczyny sięgania po środki uzależniające, • napoje energetyczne, • alkohol, • narkotyki, • dopalacze, • nikotynizm, • czynniki chroniące

Klasa II

  1. Budowanie prawidłowych relacji w rodzinie i grupie społecznej: • szacunek dla siebie i innych, • obrona własnych poglądów, • radzenie sobie w sytuacji stresu i presji grupy.
  2. Savoir vivre i budowanie prawidłowych relacji w grupie społecznej: • zasady dobrego wychowania, • podstawowe zasady grzeczności na co dzień, • savoir vivre w świecie wirtualnym, • taktowne i nietaktowne zachowania w miejscach publicznych.
  3. Dojrzałość biologiczna: • indywidualne tempo rozwoju, • zdrowie prokreacyjne, • zdrowie i higiena.
  4. Płodność człowieka: • główne funkcje płciowości, • fizjologia płodności i jej neurohormonalne uwarunkowania, • budowa i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, • planowanie dzietności w rodzinie, • metody rozpoznawania płodności.
  5. Problem niepłodności: • przyczyny i rodzaje niepłodności, • czynniki obniżające płodność, • profilaktyka niepłodności, • diagnostyka i leczenie niepłodności, naprotechnologia, • techniki wspomaganego rozrodu: – wewnątrzustrojowe (sztuczna inseminacja), – pozaustrojowe (in vitro), • adopcja.
  6. Macierzyństwo i ojcostwo – przygotowanie do podjęcia tych ról: • ciąża, opieka prekoncepcyjna i prenatalna, • ciąża a używki (dziecko z zespołem FAS), • szacunek dla ludzkiego życia od poczęcia do naturalnej śmierci,p rzyjęcie dziecka również z niepełnosprawnością jako nowego członka rodziny, • miejsce dziecka w rodzinie.
  7. Antykoncepcja: • rodzaje środków antykoncepcyjnych i sposoby ich działania, • skuteczność i skutki uboczne w aspekcie medycznym, psychologicznym i moralnym, • środki przeciwzagnieżdżeniowe i wczesnoporonne.
  8. Prawo człowieka do intymności i ochrona tego prawa: • godność człowieka, • naruszenie godności w sferze seksualnej, • ekshibicjonizm w internecie, • prostytucja nieletnich, • pornografia.

Klasa III

  1. Dojrzałość do małżeństwa: • dojrzały wybór współmałżonka w aspekcie: – fizycznym, – prawnym, – psychicznym, – umysłowym, – uczuciowym, – społecznym, – socjalnym, • przyczyny niedojrzałości wyboru współmałżonka.
  2. Fundamenty dobrego małżeństwa: • znaczenie zobowiązania podjętego podczas aktu zaślubin, • konstytucyjnie chronione wartości związane z funkcjonowaniem małżeństwa i rodziny, • znaczenie trwałości związku małżeńskiego dla rozwoju społeczeństwa.
  3.  Typy struktury rodziny: • rodzina wielopokoleniowa, • rodzina pełna, • rodzina niepełna, • rodzina zrekonstruowana.
  4. Funkcje rodziny i ich znaczenie na poszczególnych etapach rozwoju człowieka : • prokreacyjna, • opiekuńcza, • wychowawcza, • ekonomiczna, • profilaktyczna.
  5. Wartości i tradycje ważne w rodzinie: • zasady, normy, wartości duchowe, • świętowanie, • organizacja i przeżywanie czasu wolnego, • wartości kulturowe i patriotyczne.
  6. Czynniki wzmacniające i osłabiające rodzinę: • budowanie prawidłowych relacji w rodzinie: – dialog i empatia, – takt i delikatność, – szacunek, wierność i zaufanie, • sytuacje trudne w rodzinie, • czynniki osłabiające rodzinę: – uzależnienia, – zdrady, • odpowiedzialność wszystkich członków za atmosferę panującą w rodzinie.
  7. Konflikty i kryzysy w rodzinie: • przyczyny konfliktów, • sposoby rozwiązywania konfliktów, • przepraszanie i przebaczanie, • separacja i rozwód.
  8.  Prawodawstwo dotyczące rodziny: • prawa i obowiązki małżonków, • prawa i obowiązki rodziców, • prawa dziecka, • obowiązki państwa wobec rodziny.
  9. Instytucjonalna pomoc rodzinie: • sytuacje trudne: – uzależnienia i zachowania ryzykowne, – choroby, – ubóstwo i bezrobocie, – problemy pedagogiczne, psychologiczne i prawne
 
- Technikum Morskie i Politechnicznej -

- Branżowa Szkoła I stopnia -

- LO dla Dorosłych - Szkoła Policealna dla Dorosłych -

KONTAKT: 71-699 Szczecin, ul. Hoża 6, tel. 91-44-20-933 fax.: 91-44-20-516 e-mail: sekretariat@zce.szczecin.pl